5. Mevsim
Ramazan “günün çok sıcak olması, güneşin kum ve taşları çok ısıtması, kızgın yerde yalınayak yürümekle ayakların yanması” anlamlarındaki ramad masdarından veya “güneşin güçlü ısısından çok fazla kızmış yer” mânasındaki ramdâ’ kelimesinden türeyen, kamerî yılın şâbandan sonra, şevvalden önce gelen dokuzuncu ayının adıdır.
“Yaz sonunda ve güz mevsiminin başlarında yağıp yeryüzünü tozdan temizleyen yağmur” anlamındaki ramadî kelimesinden ya da “kılıcı veya ok demirini inceltip keskinleştirmek için iki yalçın taş arasına koyup dövmek” anlamındaki ramd masdarından türediği de ileri sürülmüştür.
Kaynaklara göre, muhtemelen ayları tayin ettikleri dönemde aşırı bir sıcağa denk gelen bir ayın, Araplar tarafından bu şekilde isimlendirildigi kabul edilmektedir. (TDV İslâm Ansiklopedisi)
...
Hikmetinden sual olunmaz, Kâinatın Sultanı böyle zorlu bir ibadeti de bu isimle müsemma olmuş bir aya lâyık görmüş.
Öyleyse sen de kendine hedef koy ve nefsim nefsim demeyi bırak.
Hangi açlık ve susuzluk içini daha çok yakar? Daha çok acıtır? Ya nefsin ne zaman anlar aslında hakikate aç olduğunu, peki ya imanındaki yaralar daha ne kadar yakar kavurur, ne kadar mahrum bırakır rahmet musluklarından seni?
İçinde birikmiş tozu toprağı, bin bir isi pisi, kokuşmuşluğu hangi yağmurlar temizler?
Yanmadıkça, kavrulmadıkça nasıl, piştim, diyebilir ki insan?
Pişmanlığın yamacında oturup da, bir gözyaşı sağanağında yıkanmadıkça nasıl tertemiz olabilir?
Ben, ben diye diye kibrini beslerken, kendinden vaz geçip de biz'e ulaşmadıkça nasıl hakiki imana erebilir?
İşte açlık, susuzluk, işte göz yaşı, işte temizliğe ve nefsin terbiyesine, dahası cennet yamaçlarına açılan bir kapı. Yılın 5. mevsimi. Rahmet ve mağfiretin tüm kainatı kuşattığı bir zaman dilimi..
Bir kez daha nasip olduysa ömrü hayatında, bu fırsatı kaçırma.
Kendi Hira'na çekil. Yak gönlünü ateşlerde. El ayak çekilip de kimsenin görmediği, hüznün ve muhabbetin birbirine karıştığı vakitlerde salıver yağmur gibi, içinde biriken ne varsa, gözyaşların şahidin olsun. Tozun toprağın yıkanıp gitsin.
Bir sürü Ramazan geldi geçti hayatımda, deme.
Belki de içindeki ateşin tutuşmasına vesile Ramazan bu Ramazan'dır.
Belki bu Ramazan ömrünün son Ramazan'ıdır.
Ve eğer O (cc) dilerse, bir Ramazan her şeyi değiştirebilir.
Neden olmasın?
Ayşegül Eskikurt
İlave bilgi:
Ramazan kelimesinin kök anlamıyla ilgili olarak oruç tutulan bu ayda açlık ve susuzluğun etkisiyle insanın içinin yandığı, orucun hararetiyle günahların yakıldığı, güz yağmurlarının yeryüzünü yıkadığı gibi ramazan orucunun da müminleri günahlardan yıkayıp temizlediği için aya bu ismin verildiği yönünde bazı kitaplarda yer alan açıklamaların ise İslâm’dan sonra orucun etkilerine bakılarak yapılan yakıştırmalar olduğu anlaşılmaktadır; çünkü hicrî takvimde yer alan ay isimlerinin İslâm’dan önce konulduğunda şüphe yoktur.
Yorumlar
Yorum Gönder